حمیدرضا فرازی، مربی اخلاق جشنواره دوم: به انسان خوب بیشتر از فوتبالیست خوب نیاز داریم

مربی بیرجندی باشگاه مهرعظام که در جشنواره دوم به عنوان مربی اخلاق انتخاب شد، معتقد است بچه‌ها باید یاد بگیرند که اگر می‌خواهند فوتبالیست موفقی باشند، ابتدا باید انسان خوبی باشند.

به گزارش روابط عمومی باشگاه مهرعظام؛مربی تیم فوتبال بیرجند در دومین جشنواره فرهنگی ورزشی مهرعظام به عنوان مربی اخلاق انتخاب شد. فرازی علاوه بر عملکرد قابل قبول در مسائل فنی به لحاظ اخلاقی هم توانست نمره خوبی بگیرد و با رفتار‌های جالبی که از خود نشان داد، توجه بسیاری از مربیان و مدیران کانون‌ها و تیم‌های دیگر را به خود جلب کرد. تشویق تیم حریف در شرایطی که تیم بیرجند بازی را واگذار کرده بود، در کنار رفتار شایسته با بازیکنان و تاکید بر رعایت مسائل اخلاقی، از جمله عواملی بود که مسوولان اجرایی جشنواره را بر آن داشت تا جایزه اخلاق را به فرازی بدهند. به همین بهانه دقایقی با او همکلام شدیم تا حرف‌هایش را درباره جشنواره بشنویم و البته اتفاق‌هایی که با بازیکنانش رقم زد.

فرازی ابتدا با بیان اینکه نزدیک به سی سال در رده سنی نونهالان مربیگری کرده، درباره فعالیت باشگاه مهرعظام  گفت: «باشگاه مهرعظام یک معجزه است که برای مناطق محروم رخ داده و اتفاقاتی را رقم زده است که تا همین چند وقت پیش یک رویا بود. بچه‌ها خیلی از کارهایی که مهرعظام برایشان انجام داده را در خواب هم نمی‌دیدن و به همین دلیل از واژه معجزه استفاده می‌کنم. فقط امیدوارم از افرادی که با باشگاه همکاری می‌کنند، رفتاری سرنزند که خدایی ناکرده مسئولان باشگاه از این سرمایه‌گذاری پشیمان شوند که در این صورت دودش به چشم همین بچه‌ها می‌رود.»

 

این مربی سازنده در پاسخ به این سئوال که پیش از این بچه‌های بیرجند چگونه در مسابقات کشوری شرکت می‌کردند؟ گفت: «بچه‌های بیرجند معمولا در مسابقات منطقه شرق کشور شرکت می‌کردند و این‌طور نبود که بتوانند به مسابقات نهایی کشوری برسند ضمن اینکه برای حضور در رقابت‌های منطقه‌‌ای هم باید خانواده‌ها، هزینه اعزام فرزندشان را پرداخت می‌کردند که به همین دلیل خیلی از بچه‌ها فرصت حضور در مسابقه را از دست می‌دادند. در بسیاری از موارد حتی برای گرفتن اتوبوس هم دچار مشکل می‌شدیم اما حالا شرایطی فراهم شده که بچه‌ها می‌توانند در رقابت‌هایی در سطح کشور شرکت کنند. این مسئله حتما در بلند مدت نتیجه می‌دهد و تعداد قابل توجهی از این نونهالان به تیم ملی می‌رسند.»

فرازی درباره انتخابش به عنوان مربی اخلاق هم گفت: «اخلاق برایم از هر چیزی مهمتر است. این‌ را به بچه‌ها هم گفتم که باید به خانواده و اطرافیانشان احترام بگذارند. فوتبال این بچه‌ها 10 الی 15 سال دیگر تمام می‌شود اما اخلاق را تا آخرین روز زندگی نیاز دارند. ضمن اینکه جامعه بیش از اینکه فوتبالیست خوب بخواهد، انسان خوب نیاز دارد. باید یاد بگیرند که اگر می‌خواهند فوتبالیست خوبی باشند، ابتدا باید انسان خوبی هم باشند. تمام تلاشم در کانون مهرعظام این است که بچه‌ها به لحاظ شخصیتی رشد کنند و آداب و رفتار اجتماعی را یاد بگیرند. در مهرعظام بیشتر از اینکه روی آموزش فنی بچه‌ها وقت می‌گذاریم، باید به تربیت یک انسان خوب و مفید برای جامعه توجه کنیم.»

 


اخبار روز

سایر