بررسی وضعیت آموزش در کانون‌های مهرعظام/ 14 بازدید از 12 کانون و یک کلاس رسمی


واحد آموزش باشگاه فرهنگی-ورزشی مهرعظام در ماه‌های پایانی سال 1401 کار خود را آغاز کرده و قرار است در راستای کیفی‌سازی فعالیت‌ها، نقشی کلیدی ایفا کند. نظارت بر عملکرد کانون‌ها و مربیان و همین طور زیر نظر گرفتن کیفیت آموزش در این مراکز، جزو اولین اهداف این واحد بوده که طی ماه‌های اولیه  شکل گیری انجام شده و در سال جاری نیز با قوت دنبال می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی باشگاه فرهنگی ورزشی مهرعظام؛ نمایندگان کمیته آموزش تا به امروز (روزهای پایانی اردیبهشت) از کانون‌های فعال مهرعظام در اسلامشهر، بم، مشهد، گرگان، زاهدان، بیرجند، تبریز، شیراز، رشت، بندرانزلی، خرمشهر و قزوین بازدید کرده‌اند که البته به برخی از این شهرها از جمل قزوین و بم، دوبار سفر کرده‌اند.

برای مربیان این شهرها دوره‌های آموزشی گذاشته شده و سعی بر دانش افزایی مربیان است، به طوریکه در آخرین اقدام، حیدر شریفی که از مدرسان فدراسیون فوتبال است، در کانون گرگان حاضر شد و طی دو روز نشست‌هایی را با مربیان فعال در این کانون داشت. شریفی در ارتباط با موضوعاتی که در این نشست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌گوید:« در جریان سفرهایی که صورت می‌گیرد، علاوه بر اینکه بازدید میدانی صورت می‌گیرد و نحوه کار مربیان و آموزش‌شان مورد بررسی قرار می‌گیرد، نشست‌هایی با مربیان می‌گذاریم. در ابتدای نشست، نظرات و حرف‌هایشان را می‌شنویم و در ادامه مواردی که در ارتباط با مسائل، فنی، اخلاقی و روانشناسی یک مربی باید بداند را مرور می‌کنیم.»

سید وحید امیری یکی دیگر از مدرسانی است که در زمینه آموزش مربیان کانون مهرعظام فعالیت دارد؛ او سال‌هاست سابقه تدریس در زمینه کلاس‌های آموزشی فدراسیون فوتبال را در کارنامه دارد، وظیفه سرکشی به کانون‌ها را بر عهده گرفته است؛ برنامه‌ای که در سال 1402 با قدرت بیشتری شروع شده است تا با کسب شناخت مناسب از وضعیت آموزش در کانون‌ها، موارد لازم جهت ارتقای سطح فنی آنها در نظر گرفته شود.

امیری درباره فعالیت‌های انجام‌شده توسط واحد آموزش می‌گوید:« در ابتدا برای برنامه‌ریزی و ساماندهی فعالیت کانون‌ها، لازم بود تا شناخت خوبی از وضعیت موجود پیدا کنیم. در نتیجه بازدیدهای دوره‌ای ما از کانون‌ها آغاز شد. در همین راستا و در سه ماه شروع فعالیت از 9 کانون باشگاه مهرعظام بازدید کردیم و در سال جدید با وجود گذشت مدت کوتاهی از سال جدید، سه کانون دیگر را مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ ضمن اینکه در برخی از کانون‌ها دو بار حاضر شده‌ایم.»

او ادامه می‌دهد:‌ « با توجه به وضعیت موجود، نیاز داریم در برخی کانون‌ها فعالیت‌هایی را در راستای کیفی‌سازی و ارتقای سطح کیفی مربیان انجام دهیم؛ عاملی که می‌تواند به هرچه شکوفا شدن استعداد ورزشکاران کمک کرده و مسیر رشد آنها را تسهیل کند. ما در واحد آموزش در نظر داریم تا با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مربیان، به ارتقای سطح فنی آنها کمک کنیم. موضوعی که مهم‌ترین عامل رشد ورزشکاران تحت پوشش باشگاه به حساب می‌آید و نیاز است به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.»

او درباره کلاس‌های برگزار‌شده توسط این واحد در کانون‌های باشگاه نیز توضیحاتی می‌دهد: « ما در تمام بازدیدها، جلساتی را با مربیان برگزار می‌کنیم که جنبه آموزش نیز دارد. با این حال زمانی که نیاز به برگزاری کلاس رسمی باشد و تعداد قابل توجهی از مربیان کانون‌ها نیز حائز شرایط باشند، این کار را با همکاری فدراسیون انجام خواهیم داد. درست مثل اتفاقی که در بم افتاد و برای مربیان این شهر کلاس درجه D برگزار کردیم تا در پایان بتوانند مدرک مربیگری این سطح را دریافت کنند.»

امیری در پایان با تاکید بر توجه بر موضوع اخلاق می‌گوید:« جدای از بحث آموزشی که در بازدیدها و جلسات مدنظر ما قرار دارد، بحث‌های رفتاری و اخلاقی نیز جزو مواردی است که به طور ویژه به آنها توجه می‌کنیم. شیوه رفتار مربیان با کودکان و نوجوانان، برای مجموعه مدیریتی باشگاه مهرعظام اهمیت ویژه ای دارد که ما هم به طور ویژه به آن توجه می‌کنیم و تاکید زیادی روی آن داریم.».

اخبار روز

سایر