امیر قلعه‌نویی: یکی از بهترین‌ روزهای زندگی‌ام را کنار بچه‌ها گذراندم / خوشحالم که عضوی از خانواده مهرعظام هستم

 
مراسم اختتامیه دومین جشنواره مهرعظام در بخش پسران، یک میهمان ویژه داشت. امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران که به کردان آمد و به تماشای رقابت‌های رده بندی و فینال نشست. قلعه نویی در پایان مراسم اختتامیه به صحبت درباره مهرعظام پرداخت که ماحصل آن در فصلنامه پنجم باشگاه منتشر شد. حالا به بهانه انتشار این فصلنامه، مطالب آن  در سایت باشگاه نیز بازنشر داده می‌شود که نخستین بخش آن مربوط به مصاحبه امیر قلعه نویی است. سرمربی تیم ملی فوتبال در این مصاحبه با تمجید از کار خوب مهرعظام، از عضویت در این خانواده بزرگ ابراز خوشحالی می‌کند. مشروح گفت و گوی قلعه نویی را در ادامه می‌خوانید.

 

***

یک روز کنار بچه‌های مهرعظام بودید. این لحظات چطور گذشت؟

در صحبتی که هنگام مراسم اختتامیه با بچه‌ها داشتم هم این را گفتم. حال خوب بچه‌ها حال من را هم خوب کرد و حالا با انرژی بیشتری به اردوی تیم ملی فوتبال برمی‌گردم. تجربه متفاوتی بود و خوشحالم که امروز در جمع «مهرعظامی»‌ها بودم. حتی می‌توانم بگویم که پیش از این، چنین حسی را تجربه نکرده بودم و امروز یکی از بهترین روزهای زندگی‌ام بود. واقعاً باید قدردان مدیران گروه عظام و بانیان این کار عظیم باشیم که فضا را برای دیده شدن استعدادهای ناب ایران با فعالیت در کانون‌های مهرعظام فراهم کردند. باید بابت این اتفاق مهم از آقای ایروانی هم که بنای این کار بزرگ را گذاشته‌اند؛ تشکر کنم.

اقدامی که گروه عظام در قالب باشگاه مهرعظام آغاز کرده را چطور تحلیل می‌کنید؟

مردم ایران همواره در کارهای خیر از جمله مدرسه‌سازی نقش مهمی داشتند اما اینکه آقای عباس ایروانی، بنیانگذار گروه عظام تصمیم می‌گیرند کنار کارهای خیر دیگری که دارند، باشگاه مهرعظام را تاسیس کنند و بخشی از سرمایه خود را در راه فراهم کردن فضایی برای فعالیت ورزشی تعداد زیادی از فرزندان ایران صرف کنند؛ بی‌نظیر است.

آینده مهرعظام را چطور می‌بینید؟

این برنامه‌ریزی و نظم، حتماً خروجی مهمی دارد و به موفقیت می‌رسد. البته از نظر من همین الان هم به موفقیت رسیده است؛ وقتی خوشحالی بچه‌ها را در کنار این نظم می‌بینم، به نظرم می‌رسد که قدم‌های خوبی برداشته شده که کار به این مرحله رسیده‌ است. وقتی بچه‌ها اینقدر لذت می‌برند، یعنی کار نتیجه داده است. من یک روز پایانی جشنواره پسران را دیدم و از حس و حالی که در دو مسابقه آخر بود، لذت بردم. پس می‌توانم نتیجه بگیرم که مهرعظام قدم‌های خوبی برداشته است.

حضور شما باعث دلگرمی ما در مهرعظام شده است. چون می‌توانیم از تجربیات‌ شما استفاده کنیم.

خوشحالم که عضو کوچکی از خانواده مهرعظام هستم و امیدوارم بتوانم به این باشگاه کمک کنم. هر چند که دیدم بزرگان و افراد اهل فن در کنار این باشگاه هستند و این موضوع همه‌ ما را به آینده این باشگاه امیدوار می‌کند. اینکه فردی مثل آقای کفاشیان با  بیش از چهل سال سابقه مدیریت در این باشگاه حضور دارد و به این مجموعه کمک می‌کند، اتفاق مهم و بزرگی است. البته من هم می‌خواهم در این مسیر کنارتان باشم و با افتخار هر کاری که می‌توانم را برای این بچه‌ها انجام دهم تا به آرزویشان برسند.

گاهی رسیدن به تیم‌ ملی برای بچه‌ها بسیار دور از دسترس به نظر می‌رسد و این موضوع شاید انگیزه‌شان را کمرنگ کند. به همین نسبت شاید برای مربیان هم فعالیت در این رده کافی نباشد.

کار کردن در رده پایه، هم نفع دنیوی دارد و هم اخروی. نفع دنیوی فعالیت کانون‌های مهرعظام دیده شدن استعدادهایی است که در مناطق کم برخوردار سکونت دارند و فرصت دیده شدن را ندارند. مطمئن هستم با فضایی که مهرعظام فراهم کرده است، اتفاق‌های خوبی می‌افتد و از همین جمع فوتبالیست‌های بسیار خوبی در آینده نه چندان دور به تیم ملی می‌رسند. البته یک نکته دیگر را هم باید در نظر داشته باشیم. ورود بچه‌ها به این مجموعه مسیر زندگی آنها را تغییر می‌دهد. بچه‌هایی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، مشکلات اجتماعی فراوانی دارند و بسیار مهم است که آنها را در مهرعظام ماندگار کنیم. این ماندن، مسیر درست را به آنها نشان می‌دهد. شاید همه این‌ بچه‌ها فوتبالیست و یا ورزشکار خیلی خوبی نشوند اما ماندن در این مجموعه به سلامت روح و روان آنها کمک می‌کند. به همین دلیل است که ادامه‌دار بودن فعالیت‌های مهرعظام مهم است و چه خوب می‌شود که مجموعه‌های صنعتی دیگر هم وارد این مسیر شوند و گروه عظام را الگوی خود قرار دهند.

قلعه‌نویی خطاب به بچه‌های مهرعظام: روزهای بد کم نداشتم، اما ناامید نشدم

امیر قلعه‌نویی در مراسم اختتامیه نیز دقایقی با بچه‌ها صحبت کرد. او چند توصیه برای بچه‌ها داشت و چند نکته هم برای مربیان. سرمربی تیم ملی ابتدا به بچه‌ها گفت: «هرگز در زندگی خدا را فراموش نکنید و با توکل به او در مسیر موفقیت قدم بردارید. همیشه گفته‌ام بچه‌هایی که دtر حال ورود به ورزش هستند، باید بدانند اخلاق و انسانیت از هر چیزی مهمتر است. این توصیه را به پسرم هم داشتم. در سنین نوجوانی سؤال کرد که دوست دارم فوتبالیست بزرگی شود یا اینکه مسیر دیگری را انتخاب کند؟ من هم در جواب گفتم دوست دارم انسان خوبی باشد.»  او ادامه داد: «به شما هم همین را می‌گویم. اینکه سعی کنیم انسان‌های خوبی باشیم، از هر چیزی مهم‌تر است. شاید همه‌ شما در نهایت نتوانید فوتبالیست‌های خوبی باشید یا ستاره شوید اما می‌توانید انسان‌های خوبی باشید و جامعه ما دقیقا به همین نیاز دارد. از سختی‌ها و مشکلات ناامید نشوید. من در زندگی‌ام روزهای بد کم نداشتم. اشتباهات زیادی را هم مرتکب شدم اما خدا را فراموش نکردم. ناامید هم نشدم و با پشتکار به جایی رسیدم که الان هستم.»  سرمربی تیم ملی به مربیان هم توصیه‌هایی داشت: «کار در رده‌های پایه همیشه سخت و دشوار بوده اما اهمیت کار شما از کاری که مربی تیم ملی انجام می‌دهد، بیشتر است. کار کردن در مهرعظام هم عشق بیشتری از کار کردن در تیم ملی نیاز دارد و به همین دلیل می‌گویم که قدردان تمام مربیانی هستم که در استان‌های مختلف و در رده‌های پایه کار می‌کنند. فقط یک نکته را می‌گویم. امیدوارم همه‌ شما در کار ابتدا خدا را نظر بگیرید و با پشتکار زیاد به روزهای خوب فکر کنید.»


اخبار روز

سایر